آموزش دوربین مدار بسته

روش های کاهش نویز دوربین مداربسته 10 روش عالی

صدای دوربین مداربسته یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از نصب دوربین مداربسته و یا مدتی پس از نصب دوربین مداربسته با آن مواجه شویم. کاهش نویز دوربین مداربسته و راه های کاهش یا حذف نویز از فروشگاه دوربین را در این مقاله بررسی میکنیم.

روش های کاهش نویز دوربین مداربسته

نویز در تصاویر دوربین مداربسته به صورت یخ زدگی یا دانه های ریز است که باعث کاهش کیفیت و وضوح تصویر می شود. به عنوان مثال در صورت وجود نویز در تصاویر دوربین پلاک خوان، نرم افزار پلاک خوان قادر به تشخیص پلاک خودرو نیست و باعث بروز خطا در سیستم می شود.

برای اینکه متوجه شوید نویز دقیقاً چگونه است، می توانید با دوربین موبایل خود در محیطی تاریک و کم نور عکاسی کنید تا متوجه وجود دانه های سفید در تصویر شوید. صدای دوربین مداربسته دقیقاً مشابه است. وجود مقدار کمی نویز در تصاویر دوربین مداربسته در شب به دلیل نور ناکافی طبیعی است اما اگر این نویز در نور طبیعی و در روز نیز وجود داشته باشد غیرعادی است و باید علت آن بررسی و رفع شود.

علت ایجاد نویز در تصاویر و راه های کاهش نویز دوربین مداربسته چیست؟

وجود نویز در تصاویر دوربین مدار بسته دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل آن استفاده از تجهیزات و قطعات بی کیفیت و ارزان است.

منبع تغذیه نامناسب، کابل بی کیفیت، دوربین بی کیفیت، مبدل های بی کیفیت و اتصالات بی کیفیت از جمله تجهیزات و قطعاتی هستند که باعث ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند.

منبع تغذیه ناکافی

منبع تغذیه وظیفه تامین برق مورد نیاز دوربین مداربسته را بر عهده دارد. این برق باید دارای ولتاژ و شدت جریان مناسب و کافی باشد. بیشتر برق مورد نیاز دوربین های مدار بسته 12 ولت DC (ولتاژ مستقیم) است. اگر جریان تولید شده توسط منبع تغذیه کمتر از مقدار مورد نیاز دوربین مداربسته باشد باعث ایجاد نویز در تصاویر دریافتی می شود.

استفاده از کابل های بی کیفیت

برای نصب دوربین مداربسته معمولا از دو نوع کابل استفاده می شود. این کابل ها کابل کواکسیال و کابل شبکه هستند.

کاهش نویز دوربین مداربسته

کاهش نویز دوربین مداربسته

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال برای انتقال تصاویر در دوربین های مدار بسته استفاده می شود. کابل های کواکسیال در دو مدل RG59 و RG6 موجود هستند. کابل کواکسیال از دو هادی تشکیل شده است که توسط مواد عایق از هم جدا شده اند. در وسط این کابل یک سیم فلزی وجود دارد و یک لایه غیر رسانا روی آن را می پوشاند و یک لایه فویل دور آن پیچیده شده است که به آن شیلد می گویند. در لایه بعدی کابل کواکسیال، دو کابل رسانا در یک رشته وجود دارد. اگر این کابل ها بی کیفیت باشند و نتوانند از عبور امواج الکترومغناطیسی جلوگیری کنند باعث ایجاد نویز در تصاویر دریافتی می شوند.

کابل شبکه (UTP)

از کابل های شبکه برای انتقال تصاویر دیجیتال استفاده می شود. این کابل ها از 4 جفت تابیده تشکیل شده و در مجموع دارای 8 سیم می باشد. برای محافظت از نویز کابل های شبکه از شیلدهای محافظ یا شیلدها استفاده می شود. از کابل های شبکه در دوربین های مدار بسته IP استفاده می شود.

مشاهده در ویکی پدیا

دوربین مداربسته بی کیفیت

استفاده از کمبود قابلیت دوربین های مداربسته بی کیفیت و بسیار ارزان که معمولاً از برندهای معتبر موجود نیستند باعث ایجاد صدا می شود. اکثر دوربین های ارزان قیمت در محیط های کم نور نویز ایجاد می کنند.

مبدل بی کیفیت

مبدل یا بالون تصویری وظیفه تبدیل و تقویت سیگنال ها را بر عهده دارد. هنگام ساخت مبدل یا بالن ویدیویی، مبدلی را انتخاب کنید که با فناوری دوربین مداربسته شما سازگار باشد. یک مبدل اختصاصی برای هر یک از فناوری های HDCVI، HDTVI یا AHD وجود دارد. همچنین حداکثر فاصله ای که مبدل می تواند برای هر فناوری فراهم کند را بیابید.

 

روش های کاهش نویز دوربین مداربسته

دومین علت وجود نویز در دوربین مداربسته می تواند به دلیل نصب نامناسب خصوصا در محل اتصالات باشد.

نصب نامناسب شامل بستر سازی نامناسب، محل نصب نامناسب(عدم وجود نور نامناسب) ، اتصالات ضعیف از جمله موارد نصب نامناسب هستند.

بستر نامناسب به معنای انتخاب مسیر مناسب برای عبور کابل های دوربین مداربسته است که می تواند به شما کمک کند تا میزان نویز دوربین مدار بسته را کاهش دهید. همچنین انتخاب محل نصب دوربین مداربسته بسیار مهم است. مکانی را انتخاب کنید که کمترین لرزش را داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد نویز در دوربین مداربسته گرم شدن بیش از حد دوربین مداربسته است. این گرمای بیش از حد می تواند به دلیل کیفیت پایین دوربین یا محل نصب دوربین باشد که در یک منطقه با تهویه ضعیف یا در معرض نور خورشید است.

اگر علت نویز دوربین شما دو علت بالا نیست، باید علت را در جاهای دیگری جستجو کنید که در ادامه به آن می پردازیم.

سومین نوع نویز نویز ناشی از سیگنال های الکترونیکی است. این نویزها به صورت نقاط سفید ریز هستند و در اثر تقویت بیش از حد سیگنال تصویر در نور کم (شب) ایجاد می شوند.

نوع چهارم نویز، نویز ناشی از تداخل الکترومغناطیسی است و معمولاً به صورت خطوط یا امواج در تصاویر ظاهر می شود. گاهی این خطوط و امواج در تصاویر حرکت می کنند و از وضوح تصویر جلوگیری می کنند. دلیل دیگر این خطوط افت شدید سیگنال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید