آموزش دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته چیست ؟ راهنمای انتخاب و اهداف شماره 1 و استفاده از آن

دوربین مدار بسته چیست ؟

یکی از رایج ترین ابزارهایی که در بسیاری از مکان ها دیده می شود دوربین مدار بسته است. دوربین مدار بسته چیست ؟ سیستمی کارآمد که به سرعت در بین گروه های مختلف محبوبیت پیدا می کند. با این حال، این محبوبیت در ابتدا کند بود. اما به تدریج با افزایش قابلیت ها، علاوه بر استفاده از نظارت محدود، کاربردهای تشخیصی و نظارتی گسترده تری نیز داشت.

 

دوربین مدار بسته چیست

 

اصطلاح دوربین مدار بسته چیست؟

Closed Circuit Television یا به اختصار دوربین مدار بسته به عنوان دوربین مداربسته ترجمه می شود. به طور کلی می توان آن را سیستم نظارت تصویری نامید. این سیستم برای انتقال سیگنال تصویر به یک نقطه خاص استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست سیگنال آن بر خلاف تلویزیون در دوربین مدار بسته آزادانه توزیع نمی شود. سیگنال در شبکه بسته ما بین دوربین، ضبط کننده و مانیتور (مانیتور یا تلویزیون) منتقل می شود.

اهداف استفاده از دوربین مدار بسته

این سیستم اغلب برای نظارت بر مناطقی که نیاز به امنیت داشتند استفاده می شد. اکنون این اهداف برای بهبود و افزایش راندمان کاری و کاهش هزینه ها تغییر یافته است. به عنوان مثال دوربین در فروشگاه فقط برای نظارت بر مشتریان و جلوگیری از سرقت و سوء استفاده نصب شده است. در حالی که امروزه قابلیت های این سیستم در فروشگاه ها می تواند تاثیر زیادی در فروش و سود داشته باشد.

بسیاری از دفاتر، خیابان ها و حتی خانه ها به چنین فناوری مجهز هستند. با توجه به اهداف مختلف دوربین با قابلیت های متنوعی که توسط افراد استفاده می شود. قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته این امکان را به مجموعه یا سازمان می دهد تا کتابخانه ای از چهره کارکنان خود داشته باشد. با استفاده از آن ورود و خروج با ذکر هویت هر فرد مجاز می باشد.

دوربین مداربسته با قابلیت شمارش افراد، مدیریت و نظارت را در مکان های شلوغ و شلوغ راحت تر و هدفمندتر می کند. با جمع آوری اطلاعات از این نوع دوربین ها در هنگام نیاز تصمیمات بهتری در توزیع نیروی انسانی گرفته می شود. فناوری‌های دیگری مانند دید در شب، تشخیص نفوذ، تشخیص حرکت، WDR و صدها نوآوری دیگر، نظارت و اهداف امنیتی را بسیار آسان‌تر از همیشه کرده‌اند.

سیستم دوربین مدار بسته از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به طور کلی و به زبان ساده دوربین بخشی از یک سیستم دوربین مداربسته است که تصاویر را از طریق کابل به یکدیگر منتقل می کند. گیرنده تصویر می تواند تصاویر را ضبط و نمایش دهد. بسته به نوع سیستم انتخاب شده، اجزاء انواع مختلفی دارند.

دوربین مدار بسته: وظیفه دریافت تصاویر از محل مورد نظر و ارسال آن به سرور را بر عهده دارد.
سرور: در دوربین مدار بسته، دستگاه سرور (DVR یا NVR) تصاویر ارسال شده از دوربین ها را دریافت و ضبط می کند. همچنین به آنها اجازه مدیریت می دهد.
حافظه یا هارد دیسک: به شما امکان می دهد تصاویر را روی سرور ضبط کنید.
کابل: دوربین را به سرور وصل کنید.
منبع تغذیه: برای تغذیه دوربین ها به منبع تغذیه نیاز دارید که ولتاژ شهر را به 12 ولت تغییر دهد.
کابل برق: کانکتور دوربین و منبع تغذیه.
اتصالات: اتصال کابل ها به تجهیزات دوربین مداربسته از طریق سوکت های مخصوص.

انواع تکنولوژی دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین های مدار بسته انواع مختلفی دارند که با تکنولوژی های مختلفی تولید می شوند. هر کدام از این مدل ها برای مصارف و مکان های مختلف مناسب بوده و خرید دوربین مداربسته متناسب با نیاز کاربر بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی دوربین های مدار بسته از نظر تکنولوژی در سه دسته زیر قرار می گیرند.

دوربین مداربسته آنالوگ

اولین دوربین های مدار بسته مبتنی بر سیستم آنالوگ بوده و قدیمی ترین نوع دوربین مداربسته می باشد. تکنولوژی به کار رفته در این دوربین ها بسیار قدیمی است و در حال حاضر استفاده از آنها تقریبا منسوخ شده است.

دوربین مدار بسته آنالوگ HD

یک پیشرفت عمده در سیستم های آنالوگ، معرفی فناوری جدید آنالوگ HD در سال های اخیر بوده است. این سیستم ها بر محدودیت های دوربین های آنالوگ از جمله کیفیت پایین تصویر غلبه کردند و می توانند جایگزین مناسبی باشند. انواع مختلفی از دوربین های مداربسته آنالوگ HD وجود دارد که شامل AHD، HDTVI، HDCVI و HDSDI می شود.

دوربین مدار بسته شبکه یا دیجیتال

همانطور که گفته شد دوربین های تحت شبکه یا دیجیتال روی پلت فرم شبکه کار می کنند. این سیستم ها می توانند تصاویر و سایر اطلاعات را از طریق شبکه های کامپیوتری ارسال کنند. استفاده از دوربین مداربسته دیجیتال یا به طور کلی سیستم شبکه در پروژه های بزرگ توجیه اقتصادی بیشتری دارد. برای دریافت بهترین قیمت دوربین مداربسته به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید