آموزش دوربین مدار بسته

منطور از دوربین مداربسته مگاپیکسلی چیست ؟ کابرد آن چیست؟

وضوع مقاله و بحث امروز انواع دوربین مداربسته مگاپیکسلی است. امروزه نقش دوربین مداربسته در ایجاد امنیت در مکان های مختلف به قدری افزایش یافته است که تقریباً همه می توانند به فکر نصب دوربین مدار بسته باشند. از طرفی تقاضای بازار و استقبال مشتریان باعث شده تا انواع دوربین های امنیتی روز به روز وارد بازار شوند. یکی از تفاوت های اصلی بین دوربین ها کیفیت و وضوح تصاویر به دست آمده است.

در همین راستا دوربین های مداربسته مگاپیکسلی یکی از عناوینی است که این روزها زیاد شنیده می شود. اگر چندین بار این اصطلاح را شنیده اید و هنوز از آن اطلاعی ندارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با تمامی جزئیات مربوط به خرید دوربین مداربسته آشنا شوید.

دوربین مداربسته مگاپیکسلی

 

آشنایی با اصطلاح دوربین مداربسته مگاپیکسلی

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم کلی پیکسل و مگاپیکسل در دوربین مداربسته آشنا شوید. پیکسل کوچکترین قسمت تصویری است که از دوربین مداربسته به دست می آید. به عبارت ساده تر، هر تصویری که روی صفحه نمایشگر نمایش داده می شود از چندین پیکسل تشکیل شده است. کلمه مگا نیز به معنای میلیون است و بنابراین مگا پیکسل در واقع به معنای یک میلیون پیکسل تشکیل دهنده تصویر است. بنابراین وقتی صحبت از دوربین مداربسته مگاپیکسلی می شود، در واقع تعداد پیکسل هایی است که می توان در تصویر به دست آمده از دوربین مداربسته به دست آورد.

البته این روزها یک باور غلط رایج این است که تعداد پیکسل های یک تصویر دوربین مداربسته ارتباط مستقیمی با کیفیت تصویر دارد. اما باید بگوییم که اگر شما هم یکی از این افراد هستید کاملا در اشتباه هستید. زیرا اغلب دیده می شود که یک تصویر از پیکسل های بیشتری نسبت به تصویر دیگر تشکیل شده است اما کیفیت پایین تری دارد. در نتیجه می توان ادعا کرد که کیفیت تصویر دوربین مداربسته به عوامل زیادی بستگی دارد.

در کنار خرید دوربین مداربسته مگاپیکسلی بالا چه معیارهایی را برای داشتن تصویر با کیفیت باید در نظر گرفت؟

گفته شده که خرید دوربین مداربسته مگاپیکسلی بالا به معنای داشتن دوربین با کیفیت بالا نیست. حال این سوال پیش می آید که برای داشتن دوربین امنیتی با کیفیت چه معیارهایی را باید در نظر گرفت. این شامل:

به لنز دوربین مداربسته دقت کنید

یکی از عوامل مهم در کیفیت تصویر دوربین مداربسته لنز مربوطه می باشد. زیرا لنز وظیفه تنظیم تصویر دوربین را بر عهده دارد. در نتیجه، هرچه لنز شما بهتر با دوربین سازگار باشد، تصاویر بهتری خواهید داشت. اگر لنز خریداری شده بی کیفیت باشد، دوربین نمی تواند نقاط تصویر را روی پیکسل درست قرار دهد. در نتیجه پیکسل ها به هم ریخته و تصویری تار به دست می آید. لنز شما باید کیفیت بهتری داشته باشد، به خصوص اگر از دوربین مدار بسته مگاپیکسلی بالا استفاده می کنید. زیرا در غیر این صورت نمی توانید این حجم از پیکسل ها را کنترل کنید و تصویر خوبی داشته باشید.

به پردازنده تصویر در دوربین مداربسته دقت کنید

قسمت پردازشی دوربین مداربسته مهمترین قسمت آن است. زیرا در نتیجه یک پردازش عالی، تصاویر به دست آمده روی صفحه نمایش داده می شوند. به خصوص در دوربین مداربسته مگاپیکسلی بالا این قسمت از حساسیت بیشتری برخوردار خواهد بود. زیرا تعداد پیکسل های بالا نیاز به پردازش با کیفیت و دقت بالایی دارد. بنابراین کاربر باید پردازنده ای تهیه کند تا با سایر اجزای دوربین خود سازگار باشد.

به فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته توجه کنید

آخرین مرحله ای که روی تصاویر به دست آمده از دوربین مداربسته انجام می شود فشرده سازی است. این کار باید انجام شود تا کیفیت تصاویر کاهش پیدا نکند. این حساسیت به خصوص در دوربین های مداربسته تا 10 مگاپیکسل و بالاتر مشهود است. زیرا تصاویر به دست آمده از آنها حجم بیشتری دارند و کنترل آنها کمی دشوارتر خواهد بود.

 

مفهوم اعداد در دوربین مداربسته مگاپیکسلی

هنگام خرید دوربین مداربسته مگاپیکسلی اعداد مختلفی را خواهید شنید. برای اینکه بتوانید با توجه به نیاز خود تصمیم درستی بگیرید، بهتر است قبل از خرید با مفهوم این اعداد آشنا شوید. در زیر جدولی را تنظیم کرده ایم که بر اساس آن می توانید اطلاعات اولیه در این زمینه را به دست آورید:

 

تعداد کل پیکسل‌های تصویر تعداد پیکسل‌ها در طول تصویر تعداد پیکسل‌ها در عرض تصویر نام دوربین (پیکسل / مگاپیکسل)
۹۲۱.۶۰۰ ۷۲۰ ۱۲۸۰ P۷۲۰ / MP۱
۱۲۲۸.۸۰۰ ۹۶۰ ۱۲۸۰ P۹۶۰ /  QVGA
۱۳۱۰.۷۲۰ ۱۰۲۴ ۱۲۸۰ MP۱.۳
۲۰۷۳.۶۰۰ ۱۰۸۰ ۱۹۲۰ P۱۰۸۰ / MP۲
۲۳۰۴.۰۰۰ ۱۲۰۰ ۱۹۲۰ MP۲.۳
۳۱۴۵.۷۲۸ ۱۵۳۶ ۲۰۴۸ MP۳
۴۹۱۵.۲۰۰ ۱۹۲۰ ۲۵۶۰ MP۵
۶۰۸۸.۲۵۶ ۲۰۰۸ ۳۰۳۲ MP۶
۷۹۹۰.۲۷۲ ۲۴۴۸ ۳۲۶۴ MP۸

 

با توجه به اعداد آورده شده در جدول بالا که تعداد پیکسل‌های تصاویر به دست آمده از دوربین مداربسته را نشان می‌دهد می‌توان به مفاهیم  HD و FULL HD که در حین خرید دوربین مداربسته عنوان می‌شود نیز پی برد. در واقع این اعداد هستند که باعث شده این نام‌ها برای بیان میزان کیفیت دوربین‌ها بیان شود.

  • دوربین‌های FULL HD: ۱۰۸۰ پیکسل × ۱۹۲۰ پیکسل
  • دوربین‌های HD: ۷۲۰ پیکسل × ۱۲۸۰ پیکسل

دوربین مداربسته 20 مگاپیکسل و دوربین های دیگری هم هستند که در طول روز تصاویر باکیفیت تری را ذخیره کنند اما بدلیل قیمت بالای آنان از دوربین های گفته شده در بالا استقبال بیشتری میشود.

البته نمی‌توان گفت که کدام دوربین نسبت به دیگری بهتر است. زیرا آنچه برای انتخاب اهمیت دارد انتظاراتی هستند که کاربران از دوربین مداربسته دارند. به عبارتی دیگر برای یک شخص که به دنبال دوربینی با قابلیت زوم بالا است دوربین‌های 4K پیشنهاد می‌شود. از طرفی دیگر برای افرادی که وضوح تصاویر بدون زوم کردن اهمیت دارد دوربین‌های FULL HD توصیه می‌شود.

 

به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت پیکسل‌ها به تنهایی در دوربین مداربسته نقش پررنگی را در ارتباط با کیفیت تصاویر ایفا نمی‌کنند. بلکه برای خرید یک دوربین مداربسته با کیفیت باید چندین ملاک را به طور یکجا در نظر گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید